books on zlibrary

Ondergewicht

Er is een grote groep gezonde mensen met een te laag gewicht. Misschien ben jij zo iemand: je kunt alles eten wat je wilt en komt toch niet aan. Veel mensen zullen jaloers op je zijn, omdat je alles kunt eten. Ze beseffen niet dat aankomen voor jou net zo moeilijk is als afvallen voor hen.
Ondergewicht betekent dat je minder weegt voor je lengte dan goed is voor je gezondheid. Ondergewicht kan komen door een onderliggende, onbekende ziekte.

Soms speelt de leefstijl een rol, bijvoorbeeld wanneer je tijd neemt om rustig te ontbijten, te lunchen of een warme maaltijd te bereiden en eten. Een andere reden kan zijn dat je door depressiviteit geen trek hebt of geen fut hebt om boodschappen te doen of te koken.
Ondergewicht kan ook komen door een snelle stofwisseling of door een eetstoornis. Ga bij (het vermoeden van) een eetstoornis altijd eerst naar je huisarts.
Ook als je in korte tijd veel afvalt zonder dat er een aanwijsbare reden voor is, is een bezoek aan je huisarts verstandig.

Is ondergewicht erg?
Een te laag gewicht kan een risico voor je gezondheid zijn: je kunt een tekort hebben aan voedingsstoffen, je conditie kan achteruit gaan en je kunt je sneller lusteloos en moe voelen. Ook heb je meer kans op botbreuken. Je kunt last krijgen van haaruitval, een wegblijvende menstruatie en tal van andere klachten.

Wanneer heb je ondergewicht?
Wanneer je BMI lager is dan 18,5 spreek je van ondergewicht.
Voor 70-plussers geldt een ondergrens van BMI 20 en heb je COPD dan geldt een ondergrens van BMI 21.
Voor kinderen gelden andere BMI-waarden.
Check hier je BMI.

Naar de diëtist?
Als jouw ondergewicht je hindert in jouw dagelijkse activiteiten, bijvoorbeeld omdat je moe of futloos bent, is het tijd om een afspraak te maken.

Wat kan je van de begeleiding verwachten?
Samen werken we er bijvoorbeeld aan dat:

  • je voeding zo volwaardig mogelijk is. Het gaat hierbij niet alleen om extra energie geleverd door eiwitten, vetten en koolhydraten, maar ook om een goed samengestelde voeding;
  • je meer kennis krijgt over voedingsmiddelen die voor jou geschikt zijn om te gebruiken;
  • je zo veel mogelijk structuur en regelmaat hebt in je eetpatroon, met eventueel extra eetmomenten;
  • je inzicht krijgt in jouw manier van omgaan met spanningen en stress. Ben je iemand die bij spanningen niets meer door zijn keel krijgt? Dan is het misschien verstandig om hulp in te schakelen van bijvoorbeeld een psycholoog om te leren hoe je hier op een andere manier mee om kunt gaan;
  • je gewicht toeneemt en je je weer energieker en fitter gaat voelen.

Je krijgt hierbij advies op maat, afgestemd op jouw persoonlijke situatie.
Soms is het nodig om tijdelijk drinkvoeding of andere supplementen te gebruiken, dit gebeurt alleen als er geen andere opties zijn, ook hier krijg je, zo nodig, advies over. Met begeleiding kom je op een gezonde manier aan tot je weer een gezond gewicht hebt bereikt.

Heb je, naast ondergewicht, ook last van een of meerdere (chronische) ziekten, dan kan er sprake zijn van ondervoeding. Klik hier voor meer informatie over ondervoeding.

Ga voor fit!
Maak een afspraak met de diëtist.